Enne elektriauto soetamist mõtlevad paljud potentsiaalsed ostjad, millele valiku tegemisel tähelepanu pöörata, et võimalikult mõnus sõidukogemus tagada. Juhtivat elektrisõidukite kiirlaadimisvõrku Ignitis ON haldava ettevõtte Ignitis esindaja jagab sel teemal olulist teavet ning rõhutab, et praegu on enam-vähem ideaalne aeg elektriauto ostmiseks – mitte ainult pakutavate stiimulite, vaid ka korraliku järelturu tõttu.
Ignitise elektrisõidukite võrguarenduse juht Andrius Šeršniovas on veendunud, et sisepõlemismootoriga auto vahetamisel elektriauto vastu on mitu head põhjust. Üks peamisi on sõidukogemus. Võrreldes bensiini-, diisel- ja gaasimootoriga sõidukitega pakuvad akutoitel töötavad elektriautod (BEV-d) oluliselt suuremat dünaamilisust. Tunne on sarnane võimsa sportauto juhtimisel kogetavaga, kuid mootorimüra ja vibratsiooni on märksa vähem.
„Ka talvine sõidukogemus on parem, kuna regeneratiivpidurdussüsteem muudab elektriautod maanteel oluliselt ohutumaks ja stabiilsemaks. Samuti mängib suurt rolli kulutõhusus. Meie arvutused näitavad, et 100 kilomeetri läbimine Ignitis ON laadimisvõrku kasutades läheb maksma umbes 8 eurot,“ selgitab ta.
Šeršniovas märgib, et valiku tegemisel on kaalukas tegur ka võimalus muuta oma elektrisõiduki seadeid otse mobiilirakenduse kaudu. Samuti tulevad mängu mitmesugused lisastiimulid. Näiteks suurlinnades saavad elektriautode juhid liiklusummikutest kiiremini läbi, kuna neil on lubatud kasutada bussiradasid, ning parkimine on tasuta või märksa soodsama hinnaga. Lisaks on võimalik elektriauto ostmiseks taotleda endiselt toetusi.
Mida aku puhul silmas pidada?
Neil, kes kaaluvad elektriauto ostmist, soovitab Andrius Šeršniovas kõigepealt paika panna eelarve ja seejärel hinnata oma igapäevaseid sõiduharjumusi. Kui autot on vaja eelkõige kodunt tööle ja tagasi koju sõitmiseks, siis piisab kompaktsest sõidukist, mille aku mahutavus on väiksem. Ent kui on vaja sõita ühest riigi otsast teise ja kaugemalegi, tasub hankida suurema aku mahutavusega sõiduk.
„Pikemate sõitude jaoks on soovitatav vähemalt 60 kWh mahutavusega aku. Kui on valida aku mahutavuse ja mugavusfunktsioonide vahel, tasub alati eelistada suurema mahutavusega sõidukit. Nii saab ühe laadimisega läbida umbes 300 kilomeetrit. Mõistagi on tegelik sõiduulatus väga individuaalne, see oleneb paljuski juhist ja aastaajast. Oluline on, et akut oleks võimalik kiiresti laadida – nii saab teel olles aega säästa. Hästi välja arendatud laadimisjaamade võrk muudab sõidukogemuse palju mugavamaks. Ainuüksi Ignitis ON-il on Balti riikides üle 1100 laadimispunkti, millest enamikus on just kiirlaadijad,“ rõhutab Šeršniovas ning lisab, et parima kogemuse saamiseks tuleks eelistada laialdaselt kasutatava CCS-pistikuga sõidukeid.
Oma esimest elektriautot valides tasub kindlasti pöörata tähelepanu sellelegi, et akul oleks eelsoojendusfunktsioon. See aitab vähendada energiatarvet ja lühendada laadimisele kuluvat aega. Vältida tuleks NMC-akusid, kuna need kipuvad kiiremini läbi minema. Samuti on oluline akut mitte kunagi lõpuni täis laadida ega lasta sel täielikult tühjeneda.