Avalikud laadimisjaamad toetavad ettevõtete üleminekut elektrisõidukitele

Konkurentsis püsimiseks ja jätkusuutlikkuse nõuete järgimiseks soovib üha enam ettevõtteid oma sõidukiparke elektrifitseerida ning mugavatest laadimislahendustest on saanud selle edendamisel oluline tegur. See on toonud kaasa võrgu laiendamiseks tehtavate investeeringute suurendamise ja kohalike avalike laadimisjaamade laialdasema kasutamise. Sektori tulevik paistab helge, sest ainuüksi Ignitis ON-i, juhtiva elektrisõidukite kiirlaadimisvõrgu laadimisjaamade arvu on kavas Balti riikides 2027. aastaks suurendada 600 võrra.

Eimantas Balta, Ignitis ON laadimisvõrku haldava ettevõtte Ignitise e-mobiilsuse juht Baltikumis, toob esile mitmed stiimulid, mis ajendavad ettevõtteid elektriautodele üle minema. Osa ettevõtteid tunnistab, et elektrisõidukid on nende jaoks kättesaadavamaks ja hinna mõttes konkurentsivõimelisemaks muutunud.

Mõned ettevõtted otsivad võimalusi kokkuhoiuks, kuna elektriautodega sõitmine on tavaliselt odavam. Eelis on seegi, et neil on vähem liikuvaid osi, mistõttu tuleb neid harvemini remontida. Mõne ettevõtte jaoks on aga peamiseks teguriks, miks elektrisõiduk valida, teadlikkus keskkonnaprobleemidest ning soov säilitada klientide silmis positiivne kuvand. Sageli otsustatakse elektrisõidukite kasuks mitmel ülaltoodud põhjusel korraga.

„Eri sektori ettevõtetega vesteldes oleme märganud, et kasutusmugavus on elektriautodele ülemineku peamiseks ajendiks – neid on lihtne laadida nii era- kui ka avalikes laadimisjaamades. Viimased on eriti otstarbekad siis, kui olete teel objektile või kliendiga kohtuma ja tekib vajadus sõidukit kiiresti laadida. Mul on hea meel, et meie järjepidev investeerimine taristusse ja avalike laadimisjaamade arvu kasv muudavad elektrisõidukite kasutamise mugavamaks,“ räägib Balta ja lisab, et ainuüksi Ignitis ON-il on üle kogu Baltikumi kokku rohkem kui 1300 laadimispunkti.

Avalikke laadimisjaamu on vaja ka väljaspool linnu

Telia Leedu äritegevuse kindluse, vastupidavuse ja jätkusuutlikkuse valdkonna juht Vytautas Bučinskas märgib, et viimasel paaril aastal toimunud avaliku laadimisvõrgu laienemine mõjub julgustavalt. Kõige olulisem on tema sõnul see, et ettevõttel on tänu laialdasele laadimisvõrgule võimalik hallata oma 190 elektriautost koosnevat sõidukiparki, mis on hajali üle kogu Leedu, paljudes linnades.

„Praegu on meil kokku 144 erakasutuseks mõeldud laadimispunkti. Kuid kõikidesse linnadesse ei ole me saanud neid paigaldada. Sel on terve hulk erisuguseid põhjusi, näiteks tehnilised probleemid ja kultuuripärandiga seotud nõuded. Seetõttu kasutamegi mõnes kohas avalikku Ignitis ON võrku. Eriti otstarbekas on see meie jaoks pikemate sõitude puhul, kui on vaja autosid kiiresti laadida,“ selgitab Bučinskas.

Pakiveoettevõtte DPD Lietuva jätkusuutlikkuse valdkonna juht Markas Ąžuolas nõustub Bučinskasega, avalikult kasutatavad laadimisjaamad on ka tema esindatava ettevõtte jaoks oluline lisalahendus. Ąžuolase hinnangul toimub umbes kümnendik ettevõttele kuuluvate, ärilisel eesmärgil kasutatavate elektriautode laadimise sessioonidest avalikes jaamades.

„Avalik laadimisvõrk võimaldab paindlikkust, eriti Vilniuses, kui tarneteekond tuleb efektiivselt läbida. Avalik laadimisvõrk on meie taristule väärtuslik tugi ja tulevikus selle tähtsus tõenäoliselt kasvab. On ülioluline, et see võrk laieneks pealinnast väljapoole ja jõuaks teistessegi linnadesse, sest hakkame ka mujal elektriautodele üle minema,“ ütleb Ąžuolas.

Vytautas Bučinskas lisab, et avalikke laadimisjaamu tuleks rajada sellistesse asukohtadesse, kus saaks korraga ühendada mitu teenust. See parandaks kogemust veelgi. Bučinskase hinnangul on see tähtis, kuna tema kolleegid peavad ühel või teisel põhjustel ja oma töö iseloomust tulenevalt peatuma iga 100–150 km järel.

Pikemad sõidud mugavamaks

Tõsteseadmete rentimise ja tõsteprojektide korraldamise teenust pakkuva ettevõtte Heavy Cranes tegevjuht Tomas Šmita kirjeldas avameelselt enda ja oma kolleegide kogemust Ignitis ON võrgu kasutamisel. Ta hindab võimalust valida jaamas selline laadimiskiirus, mille korral saab elektriauto väga kiiresti laetud, ning ühtlasi kiidab võrgu kvaliteeti.

„Mulle väga meeldib, et saadaval on palju kvaliteetseid elektrisõidukite laadimisjaamu. Teiste võrkude puhul olen vahel sattunud jaama, kus laadijad lihtsalt ei tööta,“ märgib Šmita.

Võimalus leida lähim Ignitis ON laadimisjaam ja kontrollida selle olekut interaktiivsel kaardil suurendab mugavust.

Samuti rõõmustab Šmita selle üle, et Lätisse ja Eestisse on kavas paigaldada veelgi rohkem kvaliteetseid Ignitis ON laadimispunkte. See võimaldab pikemaid ärireise lihtsamini planeerida, eriti arvestades seda, et kõik laadimise eest makstavad summad koondatakse ühele arvele, sõltumata sellest, millises Balti riigis teenust kasutati.

Eimantas Balta annab mõista, et Ignitise arendatav võrk muutub lähitulevikus veelgi mugavamaks, kuna Euroopa Rekonstruktsiooni- ja Arengupank on andnud Ignitis Groupile 60 miljonit eurot laenu, mida kasutatakse Ignitis ON võrgu laiendamiseks. See raha võimaldab 2027. aasta lõpuks paigaldada Leedusse, Lätisse ja Eestisse kokku kuni 600 uut elektriautode kiirlaadimisjaama.

„Praegu on meie võrgus üle 600 laadimisjaama ja 452 neist võimaldavad kiirlaadimist. See tähendab, et laadimisjaamade arv lähiaastatel kahekordistub. Oleme kindlad, et need investeeringud hoogustavad elektrisõidukite ökosüsteemi arengut ja motiveerivad üha rohkem ettevõtteid oma sõidukiparki elektrifitseerima. Praegu on hea aeg tempot tõsta, sest keegi ei taha konkurentidest maha jääda,“ räägib Ignitis ON võrku haldava ettevõtte esindaja.