Kiiremalt ja odavamalt ühest pealinnast teise

Rongisõit Leedu pealinnast Tallinna, ümberistumisega Valga jaamas, kestab veidi üle 10 tunni. Aga kui kiiresti on võimalik läbida see maa elektriautoga?

Lennukiga võidu

Arvukalt sõidurekordeid purustanud rännumees Vitoldas Milius on varemgi selliseid väljakutseid vastu võtnud: kord proovis ta näiteks, kui kiiresti tal õnnestub jõuda Vilniusest Palangasse. Ta sõitis võidu rongi, lennuki ja legendaarse Nidasse seilava Raketa laevaga.

Kui hiljuti avati Vilniusest uus rongiliin, sõitis Milius elektriautoga Krakówisse.

Milius valis Eesti pealinna sõiduks keskmise suurusega elektriauto KIA EV3, mis suudab täislaetud akuga sõita kuni 605 km.

„Tegelikult polegi see võidusõit – kui sõita ilma peatumata, jõuab elektriautoga Tallinna ka palju kiiremini, eriti suvel, kui Panevėžysesse viival kiirteel saab sõita kiirusega kuni 130 km/h. Rongireisiga võrreldes läheb autosõit palju kiiremini. Samas tuleb 600 km pikkuse sõidu jooksul vähemalt korra või paar peatuda, et tualetis käia või jalgu sirutada. Seekord siis sõitsin nii-öelda pererežiimis. Ma ei kiirustanud üldse ning tegin peatusi, et süüa ja kohvi juua. Ilm polnud kõige parem ja kuna sadas, siis ma loodusesse jalutama ei kippunud, aga teel Tallinna on ilusaid teelõike, näiteks Lätis kulgeb maantee mööda Liivi lahe rannikut,“ jutustab Milius.

Kuidas on lood taristuga?

Vilniuse raudteejaam, kust Milius kell 7 hommikul pärast rongi väljasõitu teele asus, on Tallinna raudteejaamast 609 km kaugusel.

Kui tahta KIA EV3-ga kogu vahemaa ühe laadimisega läbida, tuleb sõita äärmiselt ökonoomselt ja isegi ületada tootja märgitud sõiduulatust. See on võimalik, aga seekord otsustas rändur, et ta mugavuse osas järeleandmisi ei tee.

„Ma ei keskendunud üldse ökonoomsusele, vaid kasutasin elektrit julgelt nii kütte kui ka muusika jaoks. Tahtsin ka proovida tee ääres asuvaid Ignitis ONi laadimisjaamu ja vaadata, mida nende ümbruses veel pakutakse. Ühes neist peatusin juba enne Leedust lahkumist. „Elektriautot polnud tegelikult veel vaja laadida, aga mulle pakkus huvi tee ääres asuv uus kohvik,“ räägib Milius. Ta märkis, et aku oli täis laetud juba enne, kui tal kohv joodud sai.

Kuna elektriautod suudavad nüüd ühe laadimisega läbida mitusada kilomeetrit ja kiirlaadimisjaamu on üsna palju, muutub otsustavaks see, mida laadimisjaamade juures veel pakutakse.

„Ilm oli jahe, seega poleks olnud kuigi mõnus 15 minutit või kauem õues passida. Autos istumine polnud ka eriti hea variant. Baltimaades on tee ääres piisavalt kiirlaadimisjaamu, millest suurem osa asub kohvikute, restoranide ja mänguväljakute lähedal. Samuti on üsna mugav, et vaja läheb ainult ühte rakendust, sest Ignitis ONi võrgustik on piisavalt suur,“ räägib autojuht.

Milius, kes on teinud elektriautoga palju pikki reise, on arvamusel, et tootjad ilmselt ei hakka sõidukite sõiduulatust pidevalt suurendama – praegu on oluline see, et elektriautot saaks kiirlaadida. KIA EV3, mida Milius Tallinnasse sõiduks kasutas, suudab laadida 100 kW võimsusega – see tähendab, et tühja aku saab täis laadida umbes 30 minutiga.

4 tundi kiiremini

Oma kogemusi jagades rääkis Milius, et kuigi ülim efektiivsus ei olnud tema jaoks omaette eesmärk, oli raske kiiresti sõita, sest veoautosid oli palju ning möödasõit oleks olnud pingeline ja kohati ohtlik, ajavõit aga vaevumärgatav.

Sõiduraja hoidmise abisüsteem ja kohanduv kiirushoidik toimisid suurepäraselt, nii et ta ei kulutanud energiat ja närve möödasõitudele.

„Mulle meeldib sõites podcast’e kuulata ja juhiabisüsteemid võimaldavad mul seda mugavalt teha. On võimatu rahulikult midagi kuulata, kui üritad samal ajal kellestki mööda sõita, et paar minutit aega kokku hoida – pead ju ka kiirusepiiranguid jälgima ja kokkupõrkeid vältima. Tavapärastes sõidutingimustes ja liikluseeskirju järgides jõudsin Tallinna 4 tundi ja 31 minutit kiiremini kui rongiga ning ma polnud isegi väsinud. Sõitsin juba samal päeval koju tagasi,“ räägib Milius.

Kulude erinevus

Kui rongiliin Tallinna suunal algselt avati, pidid reisijad kaks korda ümber istuma. Tänapäeval on marsruut optimaalsemaks tehtud, kuid Tallinna jõudmiseks kulub sellegipoolest üle 10 tunni.

Isegi kui arvestada sisse pausideks ja laadimiseks kuluv aeg, jõuab autoga ikkagi paar tundi kiiremini kohale.

Rongipilet Vilniusest Tallinna maksab praegu 39 eurot. KIA EV3 elektrikulu 100 km kohta oli 17 kWh ning arvestades, et Ignitis ONi võrgus on keskmine elektrihind 44 senti, läheb elektriautoga Tallinna sõit maksma keskmiselt 45 eurot.

„Võib öelda, et autosõit maksab veidi rohkem, kuna see on mugavam ning reisi aja ja marsruudi saab ise valida. Kui aga sõitjaid on kaks või rohkem, on rahaline kokkuhoid üsna ilmne,“ märgib Milius. Ta lisab siiski, et ka rongisõidul on omad eelised. „Kellel on vaja arvutiga töötada, saab seda edukalt rongis teha, et kasutada aega tõhusalt. Ma ei taha öelda, et üks või teine reisimisviis on parem. Minu eesmärk on lihtsalt võimalusi võrrelda ja kummutada müüt, et elektriautod ei sobi pikkadeks sõitudeks.“