Eesti teedel on elektriautosid palju näha ning nende populaarsuse kiire tõus on järk-järgult kujundanud ka kasutatud elektrisõidukite järelturgu. Kuna uute mudelite hinnad muutuvad aina taskukohasemaks, tekib küsimus, kas elektriauto fännidel on võimalik veelgi rohkem säästa? Juhtiva elektriautode kiirlaadimisvõrgu Ignitis ON ekspert Aleksandr Lilišentsev selgitab kasutatud elektriautode eeliseid ja puudusi.
Esmalt tuleks elektriauto valikul lähtuda oma eelarvest. Nüüdseks on võimalik saada kõrgema varustustasemega elektriauto tunduvalt soodsama hinnaga ning kasutatud mudelid muutuvad veelgi kiiremini odavamaks. Näiteks saab järelturult osta paar aastat vana elektrisõiduki kuni 20 000 euro eest. Isegi mõned aastad tagasi 100 000 eurot maksnud tippklassi mudeli võib saada ainult 30 000 euro eest.
1. juuni seisuga oli Eestis kokku registreeritud üle 10 000 täiselektrilise sõiduki. Kasutatud elektrisõidukid on praegu oma turuhinna tõttu väga hea valik. Kui otsite aga autot ettevõttele, tasub kaaluda uue soetamist – käibemaksu tagastamine muudab hinnad väga konkurentsivõimeliseks.
Uued elektrisõidukid sobivad paremini pikemateks sõitudeks
Kui sõidukit vajatakse lühemateks linnasõitudeks, võib kasutatud elektriauto olla täiesti piisav. Pikemateks sõitudeks tasub aga vaadata uuemaid mudeleid, mille aku mahutavus on vähemalt 70 kWh. Uuematel mudelitel on ka suurem sõiduulatus, kiirem laadimisvõimalus, need on töökindlama ja turvalisema akuga ning olemas on mitmesugused funktsioonid, mis parandavad kasutajakogemust.
Ainuüksi Ignitis ON võrgus on Balti riikides üle 1300 laadimispunkti, millest enamik pakub kiirlaadimist, nii et ka vanema elektriautoga saab Leedus, Lätis ja Eestis vabalt reisida. Siiski ei pruugi sõidukogemus olla nii sujuv ja laadimispeatusteks tuleb rohkem aega varuda.
Eriti silmatorkav on elektrisõidukite valdkonnas tehnoloogiline areng. Tootjad katsetavad just elektriautodel uusi tehnoloogiaid, sest seda on võrreldes sisepõlemismootoritega sõidukitega lihtsam teostada. Ka vanematele mudelitele tehakse vahel tarkvaravärskenduste kaudu uuendusi, kuid kahjuks on sellel piirid. Kui soovid võimalikult nutikat elektriautot, tasub väga vanu mudeleid vältida.
Hind, mida tähelepanematuse eest maksad, võib olla suurem kui auto enda hind
Kui oled hinnad ja oma vajadused läbi mõelnud ning otsustanud soetada kasutatud elektrisõiduki, tuleks pöörata tähelepanu mitmele olulisele aspektile. Enne ostmist tuleb kindlasti kontrollida auto läbisõitu, aku garantiid ja tervist – selle vahetamine võib minna maksma rohkem kui sõiduk ise. Kui aku seisukord on alla 80%, tasub ostu väga hoolikalt kaaluda.
Elektriauto ostu peaks konsulteerima spetsialistiga, kes kontrollib, kas elektroonika töötab korralikult ja teeb kindlaks, et autol poleks muid puudusi. Tasub meeles pidada, et suurem elektrisõiduki remont võib olla väga kulukas – eriti kuna järelturul on kasutatud varuosi vähe saada.
Kui ostad uue või hästi hooldatud kasutatud elektrisõiduki, võid autoremonditöökoja pikaks ajaks unustada. Ka soodsad sõidukulud võivad olla tugevaks motivaatoriks elektrisõiduki valikul – näiteks maksab 100 kilomeetri pikkune sõit Ignitis ON võrgus laetud autoga umbes 8 eurot. Keskmise kütusekuluga bensiinimootoriga auto puhul on see hind keskmiselt 12 euro kandis. Lisaks võib juhtuda, et tulevikus tõusevad sisepõlemismootoriga autode maksud ja kütuseaktsiisid veelgi. Lõpuks mõjutavad elektriautode kasvavat populaarsust ka muutuvad hoiakud kestlikuma ja mugavama liikumise suunas.